Sunday 6 May 2012

DRIVER TAXI

Kali ni aku nak beborak pasal driver taxi. Aku naik teksi setiap pagi bila pi kerja. Time balik pula…En S akan amik aku kat depan opis..so aku hanya memerlukan teksi pada waktu pagi je..
Mesti korang fikir..perghh kayanya naik teksi…Tapi apa daya aku…Lesen kereta aku dah lama mati, dan the best part is..aku lupa nak renew driving license aku ni…akibatnya aku kena amik lesen, kelas memandu sekali lagi…huk huk huk…parah…
Dan lagi kawasan tempat kerja aku tu tak ada public transport…kawasan perkilangan…nak tak nak aku kena amik teksi..nak pi kerja dengan En S…perggh pagi giler tu..pagar opis aku pun tak bukak lagi.
Biasanya kalau aku naik teksi sampe kat opis dalam rm6.00 ke rm6.30… kalau kes yang melampau aku kena rm7.00… kiranya cost sebenar teksi aku ni dlm rm3.00 ke rm3.50 sbbnya naik je dah kena rm3…
Yang paling aku benci kalau driver teksi tu tak berenti mengeluh dan mendengus sepanjang perjalanan. Nak je aku hempuk dengan payung kat kepala dia tu.. Kekadang tu sebab arah yang dia nak pi dengan arah opis aku berlainan..kekadang jem lar cikit sbb traffic light (bukan nya jem teruk pun sbb opis aku dekat dgn rumah)…Kalau ko dah tak nak amik orang atau menyampah dengan jem..jadik je pembantu kedai jual handphone..kan senang…tak payah mendengus tak berenti macam tu..
Ada jugak driver teksi pepagi dah ada “bau”… Nasib baik aku wangi so agak tenggelam jugak lar baunya.. Ada yang promote barang direct selling…dengan kata2..”saya bawak teksi suka2 je…semalam saya pi gua musang dapat RM1K+++…” perggh melampau kayanya…aku diam kan je..ialah kang aku amuk kat situ dia berenti kan aku kat tgh jalan manalar aku nak pi..he he he…
Itular..macam2 ragam driver teksi yang aku kena pagi2…Aku ada gak plan nak amik lessen sekali lagi..tapi  tunggu lar dulu…RM nya kurang lagi…
Apa-apa hal aku bersyukur jugak sebabnya…aku hanya tunggu teksi, naik..sampai opis..Orang lain kena berlari2 naik train..beratur…berebut…penyek…tolak menolak…
Itu semua aku dah lalui..dan rasanya aku dah tak sanggup melaluinya lagi…PENAT…

No comments:

Post a Comment