Sunday 8 July 2012

CEKODOK KENTANG

Pagi ni aku buat cekodok kentang…for breakfast..ada lar sekilo tepungnya.. isi kandungan nya kentang, jagung dan bawang. Nak letak udang…macam lembik je udang kat BIG semalam… udahnya apa yang ada jelar.. cecah dengan sambal sardine…kebanyakkan orang suka letak cili boh dalam sambal sardine..tapi bagi aku…aku suka letak cili boh dan lada hitam, sebab nak hilangkan rasa hanyir…
Cekodok kentang ni requested by Mamat Penang, si Shafieq.. dia ni selalu naik offshore.. biasanya nak tengok muka dia punyalar susah.. dan sebab itulah bila dia request cekodok kentang, layan kan ajelar.. dah tu tak kan nak buat untuk dia sorang.. kebetulan kali ni ada lar lebih 7 orang kat dept ni, itu yang buat sekilo tu…
Mesti macam tak sempat kan…sebenarnya sempat… yang jadi penghalang ialah bangun pagi tu..nak bukak mata..mak aiikk..macam kena gam mata tu… dengan sejuk aircond dan sejuk pagi tu…seriously macam kena gam badan kat katil tu
Biasanya aku akan prepare semua benda2 nak masukkan kat dalam cekodok tu malam dan malam tu bukan awal malam tapi dah nak masuk tengah malam, mcm pukul 12 sebabnya nak kentang tu fresh....potong kentang dan bawang.. rendam dalam air dan masuk dalam fridge.. tepung dah letak siap2 kat dalam bekas… bila pagi tu…bancuh dan masukkan semua…
Bila menggoreng tu..aku guna 2 kuali…cepat lar cikit… dah light brown tu..angkat dan toskan..
Dan masa ni jasa baik EN S diperlukan sebabnya…macam mana lar aku nak angkat dan berjalan turun bukit dalam 10 minit ke tempat tunggu teksi... berat tu… tima kasih EN S…sebab banyak menbantu menyempurnakan misi cekodok kentang ni..

No comments:

Post a Comment